Orgull Llonguet i la festa de Sant Sebastià

Tenia pendent escriure unes línies sobre aquest tema. Com sabeu, Madò Llucia ha estat ben ficada en la comissió organitzativa. Jo enguany hi vaig poder ésser -l’any passat m’ho vaig perdre- i na Margalida em demanà un comentari extern de com ho havia vist, una opinió crítica.

Abans de començar, vull deixar clar que parlaré d’allò que he vist i de les idees que tenc, en cap cas puc posar sobre la taula temes organitzatius o de gestió -que desconec totalment-, ja que jo, en aquesta festa, no era més que un convidat… ja fa molts d’anys que no visc a Palma ni hi faig vida!

El poc que sé o em pens saber de tot aquest trull és que es tracta d’una iniciativa de caràcter popular sorgida per intentar donar a les festes patronals un caire més proper, més popular (precisament). I fins aquí és molt interessant, ja que les festes fins ara eren un petit circ: l’ajuntament programa i els ciutadans presencien l’espectacle. Un sistema que no té a veure amb el que podem entendre per festa popular, aquella que neix del poble i és per al poble.

Enguany l’Ajuntament, així mateix, ha tengut en consideració passar votació per triar el programa de concerts, proposta que no deixa de ser interessant i que pels comentaris que m’han arribat ha agradat molt i ha donat per fruit un programa de concerts bastant bo.

Jo personalment m’ho vaig passar la mar de bé al passacarrers d’Orgull Llonguet. Era una cosa radicalment diferent als concerts, amb l’atractiu especial que només es pot presenciar en aquest moment de l’any -motiu pel qual no m’ho vaig poder perdre-. I és que els concerts, encara que potser no en les mateixes condicions, no tenen en general aquest caràcter “especial”. Sí, potser ens torbarem a tornar veure Mago de Oz, els Mojinos o els Pets a Mallorca (encara que segueixin tocant a fora), però la immensa majoria dels grups els podem encalçar tot l’any o veure aquest estiu mateix.

És cert que Madò Llucia semblava un poc desil·lusionada, potser desinflada de la forta feina feta. Des de fora només puc dir que està clar que l’organització ha fet una feinada i que ha valgut la pena! L’ambient era molt bo, i hi havia molta de gent. A nivell crític ens pot preocupar que la marxa es fes massa llarga o algunes aturades en concret… en acabar ja no érem segurament ni sa meitat dels que hi començàrem! O si feim comparativa: si pensam en la batalla de Canamunt i Canavall, podríem pensar que en aquests mesos la massa de gent implicada en l’òrbita d’Orgull Llonguet s’ha desinflat… Però recordem que a la batalla a final d’estiu, no teníem per competència un cartell de concerts simultanis per tota la ciutat que feia tombar d’esquena.

Per a mi, l’única crítica que se m’acut és que, aparentment, tot és molt gratuït. S’intenta simbolitzar una petita trama, amb el drac de na Còca (no sé si du el diacrític o no… però és una “o” ben oberta, per favor!!!), però… s’hi hauria de treballar un poc més. Un amic meu em digué durant l’anada -i s’ho estava passant bomba, però no s’equivocava- que no havia estat mai a una festa «on passassin tantes coses perquè sí».

Divertir-se i fer l’animal d’una manera diferent i on els protagonistes siguin els ciutadans (no només de l’espectacle, sinó d’organitzar-ho i mantenir-ho viu) ja és un motiu més que a bastament perquè aquesta festa seguesqui endavant. Ara, com a suggeriment meu, si es pot aconseguir que els elements simbòlics, els rituals que es proposen i tot plegat sigui alguna cosa més que fer coses “perquè sí”, la festa tendrà el doble de sentit. Sobre això, una reflexió ràpida: pronunciar correctament el nom de na Còca és un bon començament. Si l’hi hem posat enmig és per alguna cosa: perquè la festa tengui una reminiscència històrica, un referent dins l’imaginari col·lectiu… Moure un trull com aquest és també una responsabilitat, i crec que val la pena fer les coses ben fetes!

Anuncis

Deixa un comentari

