Qui no coneix a en Jaume Vich?

11895975_10207291358060488_6354897967240336448_n

Jove mig marratxiner, mig ciutadà. Un artista de cap a peus. Creatiu, emprenedor, positiu i amb molta força per menjar-se el món. Agradable, divertit i simpàtic, ho té tot!

Avui , a més a més, ens parlarà del que més el té l’engrescat a l’actualitat, en concret d’una de les noves festes populars, la batalla entre Canamunt i Canavall.

Conta’ns, en quins projectes estàs? Millor dit, a quin no estàs!

Durant tota la meva vida he estat dins molts col·lectius, esplais, associacions i/o organitzacions. Supòs que hi entro sempre inconscientment, ja que molts projectes m’engresquen molt fàcil i després m’adon del poc temps que tenc per a realitzar i implicar-me tot el que voldria.
Em motiva molt la cultura pròpia, sempre observant la resta de cultures per poder absorbir detalls i “mallorquinitzar-los” si es pot -riu. El moviment de neofestes mallorquines m’apassiona i m’engresca tot projecte social, cultural i artístic que tengui efecte directe dins la societat. Ara mateix, estic dins Melicotó, camisetes mallorquines, junt amb dos companys més. I que és la que me dóna el pa per viure ara mateix. Pens que és un gran projecte que respon molt bé a les meves expectatives del que sent i el que m’agrada fer.
En l’àmbit associatiu, estic involucrat amb el petit col·lectiu Orgull Llonguet amb un equip de gent que és molt bona i implicada. Evidentment aquest no me dóna de menjar, però completa una part molt grossa de les meves motivacions personals. Un projecte que em té enamorat en molts aspectes i crec que si segueix així, tendrà un futur que pot canviar molts conceptes dins Palma. També estic ficat dins altres projectes sense ànim de lucre amb més gent, com Mallorca Verbena Tour i puntualment amb l’Obra Cultural Balear.

Tens qualque projecte de futur rondant pel cap?

Uf! En tenc milers! Evidentment, després d’aquesta festa ens toca preparar la III revolta llongueta de Sant Sebastià, que ha de tenir tocs originals i diferents, ja que a les darreres edicions hi ha hagut ressò mediàtic pel xoc amb la festa oficial i enguany tothom estarà un poc pendent de com evolucionarà tot això amb els nous gestors administratius, però nosaltres seguirem fent la nostra com sempre. Però bé, reconec que també m’encantaria realitzar qualque cosa pel barri de Pere Garau, crec que té molt de potencial amb un interessant teixit de comerç local i amb una gent que pens que mobilitzats amb un projecte interessant poden donar molt bons resultats al barri.

Ets d’orgull Llonguet d’ençà que es fundà, deus conèixer bé la història de Canamunt i Canavall. Ens fas un petit resum? Tothom en xerra però pocs saben el que realment va passar.

Sí, ho fundàrem junt amb altres companys. Bé, la història de Canamunt i Canavall és enrevessada i complexa, però per resumir-ho un poc és l’enfrontament de dos bàndols, que ompliren Mallorca de violència dins la primera meitat del s. XVII. Fou el resultat de les discòrdies entre famílies i barris de la Ciutat de Mallorca iniciat al final del s XIV on hi acabaren ficats pobles forans sencers. Pobres, bandejats, l’aristocràcia, distintes autoritats civils i eclesiàstiques que fomentaven l’anarquia, ajudada també per les epidèmies, les sequeres i els rancors covats a partir de les Germanies. Una història que avui en dia es pot interpretar com a mafiosa i corrupta, tristament molt semblant en l’actualitat illenca.

Perquè heu triat aquest fet històric i no un altre?

Podríem haver triat altre més “comercial” o alguna festa «Holi», però decidírem un format de batalla festiva entre llonguets perquè seria molt interessant el resultat d’engrescar i reforçar colles d’amics, organitzacions, etc.
Un fet com el de Canamunt i Canavall ens ho deixava a tir, de fet, trobam ben estrany que encara ningú s’hi hagués dedicat de ple, ja que té tots els elements immillorables per donar peu a una festa com aquesta amb moltes possibilitats d’ampliació.

Què voleu representar amb la batalla? Finalment serà d’aigua, no?

Volem la competició i les ganes de demostrar-nos a nosaltres mateixos que podem auto organitzar-mos per fer una activitat conjunta, original i amb identitat llongueta. Palma serà el que els llonguets vulguem que sigui, i si la tractam com un poble, serà el nostre poble.

Ets “catalinero” com jo, ho sé. Ja has triat bàndol?

Hahahaha! Realment som marratxiner, però actualment em sent molt més de Palma, tot i viure a Santa Catalina (que també em mola pels seus trets diferenciadors cataliners), m’encantaria viure al barri de Pere Garau, el barri on hi tenc la meva feina i es pot dir que hi faig més vida.

Moltes gràcies Jaume per dedicar-mos un moment. Ens veiem diumenge 6 de setembre, noltros dos ja ens veurem a la plaça Drassanes a punt per l’encontre de la batalla. I voltros, de quin bàndol sou? De Canamunt o Canavall? Fitxau-vos en el cartell explicatiu de com està organitzat. Sabeu ja qui serà el personatge estrella? Però, «I què en som jo de la mort d’en Berga?»

batalla

Manquen 4 dies!

batalla2

Amunt Canavall! Avall Canamunt!

Anuncis

About madollucia

Som una jove balladora de ciutat. A aquesta plana escric una opinió molt personal sobre articles sobre les ballades, mostres i altres festes de la nostra cultura popular. Mostra totes les entrades de madollucia

Deixa un comentari

