No 'nam… de bot!

Ha començat el primer “reality” de la cadena de televisió de les Balears. En principi la idea sembla interessant.

Vos cont una mica per si encara no sabeu de què va. Al primer programa ens mostraven com varen ser les proves de selecció per a un concurs de ball, un concurs per aprendre a ballar. Em va agradar el fet que els participants no sabessin quin ball anaven a aprendre. Alguns ho sospitaven perquè quan els feien ballar els hi posaven una música qualsevol i ball de bot. Segons el que vaig veure, vaig entendre que els 24 participants han d'anar a classe durant 3 mesos passant per 7 “acadèmies” d'arreu de les illes aprenent ball de bot. Entre les quals n'hi ha una d'Eivissenca, ara també li deim ball de bot a l'antic ball eivissenc? Per sort n'hi ha més d'una d'acadèmia (aquí conegudes com a escoles de ball, però és clar, a la “tele” ha de sonar més fashion) almanco l'aprenentatge sembla que serà prou enriquidor.

Als cinc darrers minuts del programa una parella del grup Esclafits i Castanyetes varen fer una mostra del ball als estorats participants. Varen lluir una vestimenta una mica passada de moda com per sortir a la “tele”, ben conjuntats, ben elegants, però jo, que no som cap experta en roba, notava que no era d'enguany. Ara jo voldria posar un exemple. Els nostres veïnats, els andalusos, quan ballen sevillanes ho fan amb el famós vestit de volants o no, depèn de l'ocasió. Aquesta vestimenta ha evolucionat des dels seus orígens ja que fins i tot avui en dia en fan passarel·les de moda. Als seixanta es van dur les faldes de volants per damunt dels genolls, als '80 els volants de les espatles agafaren volum, etc. No obstant això el seu ball no ha evolucionat, és un ball muntat, una coreografia, malgrat tengui les seves variacions, etc. tampoc vull entrar en detalls. El que jo em demano és: Com així nosaltres que tenim un ball popular, improvisat i viu l'han de mostrar amb una vestimenta del segle XVIII i principis del XIX? A les ballades populars se segueix ballant ball de bot, un ball tradicional però viu, sense haver de disfressar-se com es vestien fa uns segles. El nostre ball ha evolucionat, és un ball viu, gràcies a persones com Bartomeu Ensenyat, el nostre ball de bot avui en dia és improvisat, viu! (no me cansaré de repetir-ho). Quantíssimes ballades es fan durant tot l'any on hi van una centena de persones sense haver d'anar vestit com fa uns segles! El ball de bot és actual, és cultura popular, del poble del segle XXI.

En fi, veurem com evoluciona aquest programa i a mem de quina manera hi apareix aquest debat.

11 respostes a «No 'nam… de bot!»

  1. Hola Madò Llúcia!!
    Estic d’acord amb la teva opinió. Sobretot amb el darrer punt que comentes. Trob que el fet de que se presenti a dues persones vestides amb el vestit tradicional fent una demostració de ball de bot, no deixa de transmetre una visió antiga i arcaica del ball de bot actual. De fet, molta gent se fa enrera quan sent “ball de bot” per aquest mateix motiu. (Ho sé per la meva pròpia experiència).
    Fa dos anys que “bot” i tens tota la raó quan dius que el ball de bot és un ball viu i actual.
    Salutacions!

  2. Totalment d’acord, molt bon article madò. Quina mania que tenen de vestir-mos de panerets.

  3. Perquè li deis “Ball de bot” ?
    Els qui més boten són els eivissencs, i allà li diuen “ball pagès” !
    Si els ciutadans no voleu “ball pagès”, perquè no li deis “ball popular” que seria el “ball del poble” ???
    Però si voleu, segui “botant”…

  4. Jo crec que el sintagma “ball de bot” és totalment fossilitzat i respon més a la tradició de dir-li així (a jo sempre me l’han presentat amb aquest nom) que no a una realitat actual. (estic d’acord que ara botam més bé poquet)
    I l’article, genial… veurem com evoluciona el programa, però una llàstima això dels vestits i de seguir donant una visió ancorada al passat.

  5. Avatar de Pereta Martorell
    Pereta Martorell

    Sempre amb la mateixa história, sou voltros qui estau sempre amb el mateix, que no voleu reconéixer una part importantíssima de la nostra cultura, que és la vestimenta; estem-ne orgullosos; mirau sino el cas de Valéncia.En aquest cas sou vosaltres els tancats i antiquats. No és més modern qui balla amb uns texans, com defensau voltros, és aquell qui sap reconeixer i recercar dins la historia i orgull de la nostra cultura,i per aixó es posa un vestit de pagés com toca.Quants de vosaltres sabeu com toca ser la roba tradicional…. Sé cert que ben pocs…Aixíque si vosaltres criticau, primer feis autocrítica!!! Salut i Visca el rebosillo i els calcons amb bufes!!!

  6. Molt be Pereta, m’has llevat les paraules de la boca. A mi hem pareix molt be que els vesteiexin de pages. Segur q si haguessin hagut de ballar un tango haguesin duit roba per tal ball, si haguesin ballat una salsa, segur q tmbe els haguessin posat akella faldeta q tant sa remana, ido, xq noltros no ens podem posar el nostre???

  7. Avatar de Pereta Martorell
    Pereta Martorell

    Estic ben d´acord amb tu!! sempre en contra de tot lo nostro!!Som els mateixos mallorquins qui anam en contra de lo nostro! I mado Llucia mateixa la seva foto de perfil és vestida de pagesa!! Au ido…

  8. Avatar de Madò Llúcia
    Madò Llúcia

    I jo n’estic d’orgullosa de les robes que duien fa uns segles els meus avantpassats, però no per això m’hi he de vestir per a ballar. Hi he anat vestida moltes vegades. Vaig posar aquesta foto perquè tothom ho identifica amb ball de bot, perquè són els seus orígens. I no he dit que no hi poguem anar, el que critic és la manera que tenen de presentar el nostre ball. Sient un ball viu, improvisat i actual el mostren com si fossim al segle XVIII. Malgrat entenc que sient un programa de televisió vulguin mostrar la vestimenta dels orígens del ball, de fet, és molt educatiu i interessant, ja que molta gent ni sap com es vestien. No obstant, m’agradaria veure en aquest programa com mostren una ballada antiga i una d’actual. Perquè del que presumesc i pens que n’hauriem de presumir tots, i molt, és que tenim un ball viu! Del qual es fan ballades durant tot l’any i mai ballam una peça igual(llevat d’exepcions sense entrar en detalls), és creativa, improvisada, viva.

  9. Me qued amb el que diu Madò Llúcia: m’agradaria veure a mem com tracten es tema d’aquesta dualitat: (o trialitat) ballades antigues, ballades actuals i mostres… Perquè sa veritat, aquest dijous vaig mirar es programa i he de reconèixer que me va sorprendre positivament: de moment és molt interessant veure com aniran aprenent ball de bot… A la llarga els espectadors mateixos també podrem aprendre coses, com poder comparar amb molta facilitat diferents escoles i les seves diferències.

  10. @Mado Pereta o @xisca
    La roba tradicional de quin moment històric?
    D’altra banda. Molt xerrar sobre anar “vestits” per ballar el que sigui però encara no he vist a ningú, a cap ballada real, que vagi vestit amb el “vestit tradicional”.

  11. Ido, jo esper que aprengun a ballar de manera desenfadada i que no siguin balls composts com a les mostres.
    De totes maneres el locutor pareix que vol encollar les parelles, qualque comentari va sobrar…

Deixa un comentari

Website Powered by WordPress.com.